Η τροπολογία για την κατάτμηση της Β Αθηνών και της Περιφέρειας Αττικής

Οι πολιτικοί αρχηγοί μπορούν να είναι υποψήφιοι σε τρεις εκλογικές περιφέρειες

Η διαίρεση της επικράτειας σε εκλογικές περιφέρειες είναι ένας από τους καθοριστικότερους πυλώνες κάθε εκλογικού συστήματος, καθώς συνδέεται άμεσα με το ζήτημα της τοπικότητας και της εγγύτητας των πολιτών προς τους αιρετούς αντιπροσώπους τους, ώστε να είναι ουσιαστική η επικοινωνία, αλλά και ο κοινωνικός έλεγχος και η λογοδοσία των εκλεγμένων.
Οι πολύ μεγάλες πληθυσμιακά εκλογικές περιφέρειες φαλκιδεύουν, αντικειμενικά, τον ανωτέρω στόχο, ενώ παράλληλα ευνοούν την εξάρτηση αιρετών και υποψηφίων από μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και μηχανισμούς κινητοποίησης και πίεσης, καθώς στις περιπτώσεις αυτές ο εκλογικός ανταγωνισμός διεξάγεται σε μεγάλο βαθμό μέσω των ΜΜΕ και της διαφήμισης.
Βάσει των ανωτέρω, με την παρ. 1 της προτεινόμενης ρύθμισης διαιρούνται οι πολύ μεγάλες εκλογικές περιφέρειες της Β’ Αθηνών και της Αττικής, προκειμένου να ενισχυθεί η τοπική εκπροσώπηση και η διαφάνεια στον πολιτικό ανταγωνισμό.
Ταυτόχρονα, με δεδομένο ότι η κατάτμηση των πολύ μεγάλων εκλογικών περιφερειών στερεί από τα πολιτικά κόμματα, και κυρίως τα μικρότερα σε εκλογική δύναμη, τη δυνατότητα να προβλέψουν με σχετική βεβαιότητα το σε ποιες εκλογικές περιφέρειες αναμένεται να καταλάβουν έδρα, και προκειμένου να διασφαλιστεί η εκλογή του επικεφαλής κάθε συνδυασμού στη Βουλή, διευρύνεται η προβλεπόμενη στο άρθρο 34 του π.δ. 26/2012 δυνατότητα του επικεφαλής να είναι υποψήφιος σε περισσότερες της μίας εκλογικές περιφέρειες.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ

Άρθρο …

1. Η παρ. 2 του άρθρου 1 του π.δ. 26/2012 (Α’ 57) αντικαθίσταται ως εξής :

«2. Κατ` εξαίρεση διαιρούνται:
α) Ο Νομός Αττικής σε οκτώ (8) εκλογικές περιφέρειες, δηλαδή στις:
αα) Α’ Εκλογική Περιφέρεια Αθηνών, που αποτελείται από το Δήμο Αθηναίων,
ββ) Β1’ Εκλογική Περιφέρεια Βόρειου Τομέα Αθηνών, που αποτελείται από τους Δήμους Αγ. Παρασκευής, Αμαρουσίου, Βριλησσίων, Γαλατσίου, Ηρακλείου, Κηφισιάς, Λυκόβρυσης-Πεύκης, Μεταμόρφωσης, Ν. Ιωνίας, Παπάγου-Χολαργού, Πεντέλης, Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας, Φιλοθέης-Ψυχικού και Χαλανδρίου,
γγ) Β2’ Εκλογική Περιφέρεια Δυτικού Τομέα Αθηνών, που αποτελείται από τους Δήμους Αγ. Βαρβάρας, Αγ. Αναργύρων-Καματερού, Αιγάλεω, Ιλίου, Περιστερίου, Πετρούπολης, και Χαϊδαρίου,
δδ) Β3’ Εκλογική Περιφέρεια Νότιου Τομέα Αθηνών, Αγ. Δημητρίου, Αλίμου, Βύρωνα, Γλυφάδας, Δάφνης-Υμηττού, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Ζωγράφου, Ηλιούπολης, Καισαριανής, Καλλιθέας, Μοσχάτου-Ταύρου, Ν. Σμύρνης και Π. Φαλήρου,
εε) Α` Εκλογική Περιφέρεια Πειραιώς, που αποτελείται από τους Δήμους Αίγινας, Αγκιστρίου, Κυθήρων, Πειραιώς, Πόρου, Σπετσών, Τροιζηνίας -Μεθάνων και Ύδρας,
στστ) Β` Εκλογική Περιφέρεια Πειραιώς, που αποτελείται από τους Δήμους Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Κορυδαλλού, Νίκαιας-Αγ. Ιωάννη Ρέντη, Περάματος και Σαλαμίνας,
ζζ) Α’ Εκλογική Περιφέρεια Ανατολικής Αττικής, που αποτελείται από τους Δήμους Αχαρνών, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Διονύσου, Κρωπίας, Λαυρεωτικής, Μαραθώνα, Μαρκοπούλου-Μεσογαίας, Παιανίας, Παλλήνης, Ραφήνας-Πικερμίου, Σαρωνικού, Σπάτων-Αρτέμιδος και Ωρωπού,
ηη) Β’ Εκλογική Περιφέρεια Δυτικής Αττικής, που αποτελείται από τους Δήμους Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Μάνδρας-Ειδυλλίας, Μεγαρέων και Φυλής.
β) Ο Νομός Θεσσαλονίκης σε δύο (2) εκλογικές περιφέρειες, δηλαδή στις
αα) Α` Εκλογική Περιφέρεια Θεσσαλονίκης, που αποτελείται από τους Δήμους Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Κορδελιού-Ευόσμου, Νεάπολης-Συκεών και Παύλου Μελά.
ββ) Β` Εκλογική Περιφέρεια Θεσσαλονίκης, που αποτελείται από τους Δήμους Βόλβης, Δέλτα, Θέρμης, Θερμαϊκού, Λαγκαδά, Πυλαίας-Χορτιάτη, Χαλκηδόνος και Ωραιοκάστρου.»

2. Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 34 του π.δ. 26/2012 αντικαθίσταται ως εξής :

«Κατ` εξαίρεση ο αρχηγός κόμματος ή συνασπισμού κομμάτων μπορεί να μετέχει στους συνδυασμούς του κόμματος ή του συνασπισμού του οποίου ηγείται σε τρεις εκλογικές περιφέρειες, στις οποίες έχει ανακηρυχθεί υποψήφιος.»

3. Η παρ. 5 του άρθρου 103 του π.δ. 26/2012 αντικαθίσταται ως εξής :

«5. Ο αρχηγός ή πρόεδρος κόμματος ή συνασπισμού κομμάτων που μετέχει στους συνδυασμούς τριών εκλογικών περιφερειών, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 34, εφόσον εκλεγεί βουλευτής σε δύο ή σε τρεις περιφέρειες, οφείλει να δηλώσει στον Πρόεδρο της Βουλής σε ποια από τις περιφέρειες αυτές προτιμά την εκλογή του. Η δήλωση αυτή υποβάλλεται μέσα σε προθεσμία πέντε ημερών από την ανακήρυξη όλων των βουλευτών και των αναπληρωματικών αυτών και των τριών περιφερειών. Αν δεν υποβληθεί δήλωση μέσα στην προθεσμία αυτή, θεωρείται ότι προτίμησε την εκλογή του στην περιφέρεια στην οποία το κόμμα ή ο συνασπισμός, του οποίου ηγείται, έλαβε τις περισσότερες ψήφους. Για την πλήρωση της έδρας που παραμένει κενή εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 104.»

4. Η ισχύς του παρόντος άρθρου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αυτό εφαρμόζεται από τις αμέσως επόμενες γενικές βουλευτικές εκλογές, οποτεδήποτε και αν αυτές διεξαχθούν, τηρουμένων των προϋποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 54 του Συντάγματος, ήτοι της υπερψήφισης του παρόντος άρθρου από την πλειοψηφία των δύο τρίτων του όλου αριθμού των βουλευτών.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ

 

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
στο σ/ν

στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση της Δημοκρατίας – Ενίσχυση της Συμμετοχής –Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] -Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α» – Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση – Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ»

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Στο άρθρο 51 παρ. 4 του ισχύοντος Συντάγματος προβλέπεται – κατ’ εξαίρεση της αρχής της ταυτόχρονης διεξαγωγής των εκλογών – η δυνατότητα του κοινού νομοθέτη, με αυξημένη πλειοψηφία, να ρυθμίσει την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος των εκλογέων που βρίσκονται έξω από την Επικράτεια, με επιστολική ψήφο ή άλλο πρόσφορο μέσο.
Ωστόσο, μέχρι σήμερα η εν λόγω συνταγματική πρόβλεψη δεν έχει ενεργοποιηθεί, λόγω και της μη επίτευξης της απαιτούμενης διακομματικής συμφωνίας, αλλά και λόγω της πλειάδας των θεσμικών, τεχνικών, οικονομικών και πολιτικών παραμέτρων που πρέπει να ληφθούν υπόψη για την κατάρτιση της σχετικής νομοθετικής πρότασης, ενόψει και του μεγάλου αριθμού των Ελλήνων κατοίκων της διασποράς, αλλά και της σύνδεσης βάσει της ισχύουσας εκλογικής νομοθεσίας της ιδιότητας του εκλογέα με αυτή του δημότη ορισμένου δήμου της χώρας.
Ενόψει των ανωτέρω και με δεδομένη την πρόθεση του Υπουργείου Εσωτερικών να καταθέσει επεξεργασμένες προτάσεις προς περαιτέρω διακομματική διαβούλευση για την δυνατότητα υλοποίησης της ανωτέρω συνταγματικής πρόβλεψης, με την προτεινόμενη ρύθμιση συγκροτείται ειδική επιτροπή για την επεξεργασία του θέματος και την κατάρτιση σχετικής εισήγησης, εντός συγκεκριμένου σύντομου χρονοδιαγράμματος.

Αθήνα, …… Ιουλίου 2018

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΤΖΙΑΣ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ

ΟΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΤΕΡΕΝΣ – ΣΠΕΝΣΕΡ- ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΙΚ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ

Άρθρο …

Επιτροπή για την ψήφο των εκτός Επικράτειας εκλογέων

1. Συστήνεται στο Υπουργείο Εσωτερικών Επιτροπή για την κατάρτιση πρότασης για την ψήφο των εκτός Επικράτειας εκλογέων σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 51 του Συντάγματος (εφεξής «Επιτροπή»).

2. Έργο της Επιτροπής είναι η καταγραφή και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης αναφορικά με τον αριθμό των Ελλήνων εκλογέων που κατοικούν στο εξωτερικό, , τις θεσμικές, οικονομικές, τεχνικές και πολιτικές παραμέτρους που σχετίζονται με το ζήτημα της ψήφου αυτών, τις ενδεχόμενες διαφορετικές δικαιοπολιτικές λύσεις που προκρίνονται για κάθε κατηγορία εκλογέων καθώς και την επεξεργασία και εισήγηση προς τον Υπουργό Εσωτερικών μίας ή περισσότερων εναλλακτικών προτάσεων για την ενεργοποίηση της σχετικής συνταγματικής πρόβλεψης.

3. Η Επιτροπή συγκροτείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εξωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, και απαρτίζεται από :
α) τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών, ως Πρόεδρο,
β) τον Ειδικό Γραμματέα Ιθαγένειας,
γ) τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού,
δ) έναν εκπρόσωπο του Συνηγόρου του Πολίτη,
ε) τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών,
στ) τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Εσωτερικών,
ζ) έξι (6) ειδικούς επιστήμονες ή εμπειρογνώμονες σε συναφή με το έργο της Επιτροπής θέματα.

4. α) Καθήκοντα εισηγητών της Επιτροπής ασκούν κατά περίπτωση οι καθ’ ύλην αρμόδιοι Προϊστάμενοι Διεύθυνσης ή Τμήματος του Υπουργείου Εσωτερικών, οι οποίοι καλούνται σε όλες τις συνεδριάσεις της Επιτροπής με δικαίωμα λόγου.
β) Για τη γραμματειακή υποστήριξη της Επιτροπής απασχολούνται δύο (2) υπάλληλοι της Διεύθυνσης Εκλογών του Υπουργείου Εσωτερικών.

5. Η Επιτροπή ολοκληρώνει το αναφερόμενο στην παρ. 2 έργο της εντός πέντε (5) μηνών από τη συγκρότησή της. Η ως άνω προθεσμία μπορεί να παραταθεί άπαξ έως και ένα (1) μήνα, με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εξωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

6. Για την εκπλήρωση του έργου της η Επιτροπή μπορεί να συγκροτεί ομάδες εργασίας από τα μέλη της και από υπαλλήλους του Υπουργείου Εσωτερικών, καθώς και να καλεί στις συνεδριάσεις της ή να ζητά γραπτή συμβολή από οποιονδήποτε υπάλληλο ή ιδιώτη.

7. Η Επιτροπή και οι ομάδες εργασίας που δύνανται να συγκροτηθούν, σύμφωνα με την παρ. 6, συνεδριάζουν εντός ωραρίου λειτουργίας των υπηρεσιών του Υπουργείου. Στα μέλη της Επιτροπής και των ομάδων εργασίας, στους εισηγητές και στους υπαλλήλους της γραμματειακής υποστήριξης δεν καταβάλλεται αποζημίωση.

8. Κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τη λειτουργία της Επιτροπής μπορεί να ρυθμίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εξωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Αθήνα, …… Ιουλίου 2018

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΤΖΙΑΣ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ

ΟΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΤΕΡΕΝΣ – ΣΠΕΝΣΕΡ- ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΙΚ

The post Η τροπολογία για την κατάτμηση της Β Αθηνών και της Περιφέρειας Αττικής appeared first on Enimerosi24.

Powered by WPeMatico