Πορτοκάλι: Διατροφική αξία & οφέλη για την υγεία

Το πορτοκάλι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή φρούτα στον κόσμο. Ανήκει στην οικογένεια των εσπεριδοειδών και συνηθίζουμε να το απολαμβάνουμε τόσο ολόκληρο όσο και σε χυμό.

Φημίζεται για την πολύτιμη βιταμίνη C που μας δίνει, ταυτόχρονα όμως είναι πλούσιο και σε άλλα ευεργετικά συστατικά, ενώ η μεγάλη περιεκτικότητά του σε νερό (87%) το καθιστά φρούτο εξαιρετικά ενυδατικό.

Διατροφική αξία

Ανά μερίδα 100 γραμμαρίων, το πορτοκάλι έχει μόλις 47 θερμίδες, ενώ δίνει και 2,4 γραμμάρια φυτικές ίνες, οι οποίες συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου και προωθούν το αίσθημα του κορεσμού.
Όσον αφορά τις βιταμίνες και τα μέταλλα που παρέχει, αυτά είναι κυρίως η βιταμίνη C, η θειαμίνη, το φυλλικό οξύ και το κάλιο. Ένα μεγάλο πορτοκάλι αρκεί για να καλύψουμε σε ποσοστό 100% ή και περισσότερο τις ημερήσιες ανάγκες του οργανισμού μας σε βιταμίνη C, ενώ η θειαμίνη (βιταμίνη Β1) εμπλέκεται στον μεταβολισμό και στη λειτουργία του νευρικού συστήματος και συμβάλλει στην καλή διάθεση. Το φυλλικό οξύ (βιταμίνη Β9) έχει ιδιαίτερη αξία για την ανάπτυξη του εμβρύου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και δρα προληπτικά ενάντια στο εγκεφαλικό, ενώ το κάλιο είναι ωφέλιμο για τον έλεγχο της πίεσης στους υπερτασικούς και μειώνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.
Άλλα βιοενεργά συστατικά του πορτοκαλιού με σημαντικά οφέλη για την υγεία είναι τα καροτενοειδή και οι φαινολικές ενώσεις (κυρίως φλαβονοειδή). Και οι δύο αυτές κατηγορίες συστατικών δρουν ως αντιοξειδωτικά στον ανθρώπινο οργανισμό.

Οφέλη για την υγεία

Όλα τα παραπάνω συστατικά συνδέονται με ευνοϊκές εκβάσεις για την ανθρώπινη υγεία. Τα κυριότερα οφέλη του πορτοκαλιού μπορείτε να τα δείτε παρακάτω.

1. Προστασία των ματιών: Πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση American Journal of Clinical Nutrition έδειξε ότι η συστηματική κατανάλωση πορτοκαλιού μπορεί να μειώσει έως και κατά 60% ή και περισσότερο τον κίνδυνο εμφάνισης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας του ματιού. Η συγκεκριμένη πάθηση των ματιών αποτελεί μία από τις συχνότερες αιτίες απώλειας της όρασης. Η ευεργετική επίδραση του πορτοκαλιού αποδίδεται στα φλαβονοειδή του φρούτου, σύμφωνα με τους ερευνητές.

2. Καλύτερη καρδιαγγειακή υγεία: Σύμφωνα με τα διαθέσιμα ερευνητικά δεδομένα, η συχνή κατανάλωση πορτοκαλιού συνδέεται με προστατευτικές επιδράσεις για την καρδιά και το καρδιαγγειακό σύστημα γενικότερα, κυρίως χάρη στη βιταμίνη C και στο κάλιο του φρούτου. Μελέτη του 2012 που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Stroke έδειξε ότι οι γυναίκες που λαμβάνουν μέσω της διατροφής τους αρκετά φλαβονοειδή –κυρίως από τροφές όπως τα πορτοκάλια– έχουν 19% λιγότερες πιθανότητες να πάθουν εγκεφαλικό

3. Βελτίωση της γαστρεντερικής λειτουργίας: Οι διαλυτές και αδιάλυτες φυτικές ίνες του πορτοκαλιού λειτουργούν προληπτικά ενάντια στα επεισόδια δυσκοιλιότητας ή διάρροιας. Η επίδρασή τους αυτή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τα άτομα που πάσχουν από το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, καθώς ταλαιπωρούνται συχνά από αυτά τα συμπτώματα.

4. Καλύτερες πνευματικές επιδόσεις: Μελέτη του 2015 από το Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στην Αγγλία έδειξε ότι ο χυμός του πορτοκαλιού είναι ιδιαίτερα τονωτικός για τον εγκέφαλο και μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση των πνευματικών επιδόσεων. Το συστατικό του φρούτου που φάνηκε να ωφελεί περισσότερο τον εγκέφαλο, σύμφωνα με τους ερευνητές, ήταν τα φλαβονοειδή.

5. Ταχύτερη αποκατάσταση: Χάρη στη μεγάλη περιεκτικότητά του σε βιταμίνη C, το πορτοκάλι προωθεί την επούλωση των πληγών και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα ώστε να «αντιστέκεται» αποτελεσματικότερα στις λοιμώξεις. Επίσης, σύμφωνα με μελέτη στην επιθεώρηση International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, η καθημερινή λήψη 400 mg βιταμίνης C βελτιώνει τη μυϊκή λειτουργία και μειώνει τους μυϊκούς πόνους μετά τη σωματική άσκηση. Ένα μέτριο πορτοκάλι παρέχει περίπου 70 mg βιταμίνης C.

onmed.gr

Powered by WPeMatico