Σκοπιανό δόλωμα ή αριστερή φαντασίωση; Τι ήταν η ψευδο-επανάσταση των Βούλγαρων κομιτατζήδων στις 20/7/1903

Τι ήταν η ψευδο- επανάσταση των Βούλγαρων κομιτατζήδων στις 20/7/1903

Από τον Κωνσταντίνο Χολέβα
Αναδημοσίευση από: dimokratianews.gr

Γιατί έγινε τόσος θόρυβος για την προταθείσα ονομασία «Δημοκρατία της Μακεδονίας του Ιλιντεν»; Οι Σκοπιανοί φαίνεται ότι επιμένουν. Η Βουλγαρία δείχνει ενθουσιασμένη, διότι θεωρεί ότι με αυτό το όνομα υπογραμμίζεται η κοινή ιστορία Βουλγάρων και ψευδομακεδόνων. Η ελληνική κυβέρνηση έπρεπε από την αρχή να την απορρίψει, αλλά άρχισε να τη συζητεί προτού προσκρούσει στη σαφή αντίθεση της αντιπολιτεύσεως. Δεν αποκλείω να είναι ένας τακτικός ελιγμός του Ζάεφ. Δηλαδή μας πρότεινε κάτι εντόνως ενοχλητικό για να δεχθούμε στη συνέχεια ως «πιο ήπια» την ονομασία «Νέα Μακεδονία».
Η όλη συζήτηση αποκάλυψε και μία αριστερή φαντασίωση για την ψευδοεπανάσταση των Βούλγαρων κομιτατζήδων της 20/7/1903. Ορισμένοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και αρθρογράφοι προσκείμενοι στην κυβέρνηση δήλωσαν ότι τους αρέσει ως ονομασία του γειτονικού κράτους. Φαντασιώνονται μία δήθεν κοινωνική εξέγερση των χωρικών της Μακεδονίας με διεθνιστική ιδεολογία, χωρίς εθνικό στόχο, κατά των καταπιεστών. Ετσι θέλουν να παρερμηνεύουν μία αμιγώς εθνικιστική και τυχοδιωκτική ενέργεια του βουλγαρικού κομιτάτου, που είχε ως κατάληξη την καταστροφή ελληνικών κωμοπόλεων. Οι βλαχόφωνοι Ελληνες του Κρουσόβου, της Κλεισούρας και του Νυμφαίου υπήρξαν τα θύματα που δοκίμασαν την εκδικητική μανία των Οθωμανών στρατιωτών.
Η εξέγερση άρχισε στον λόφο του Προφήτη Ηλία, κοντά στη Βασιλειάδα του σημερινού νομού Καστοριάς. Και μόνο αυτό το στοιχείο αρκεί για να καταλάβουμε ότι η σημερινή υποστήριξη των Σκοπιανών στον όρο «Ιλιντεν» υποκρύπτει αμφισβήτηση κατά ελληνικών εδαφών. Ο ενθουσιασμός των Βουλγάρων για το συγκεκριμένο όνομα δικαιώνει τον Αντώνη Σαμαρά και όσους υποστήριξαν ήδη από το 1992 ότι δεν μας ανησυχούν μόνο τα Σκόπια, αλλά ο μελλοντικός συνδυασμός δυνάμεων που θα στηρίζουν τα Σκόπια (π.χ. βουλγαρικός αλυτρωτισμός).
Τον πραγματικό χαρακτήρα του Ιλιντεν του 1903 περιγράφει ο αυτόπτης μάρτυς, λόγιος και διπλωμάτης Ιων Δραγούμης. Γράφει στο βιβλίο του «Μαρτύρων και Ηρώων Αίμα»:
«Του Προφήτη Ηλία ήταν η μέρα που είχε ορίσει το κομιτάτο για το σηκωμό. Οι Βουλγάρες δασκάλισσες του Περλεπέ έρραψαν μία σημαία και κέντησαν επάνω με χρυσά γράμματα τα ονόματα ένδεκα πολιτειών της Μακεδονίας που σκόπευαν να τις πάρουν οι Βούλγαροι… Αγωγιάτες που έρχουνταν από τον Περλεπέ έλεγαν πως οι Βούλγαροι μπήκαν στο Κρούσοβο… Σ’ άλλα χωριά έσφαξαν ανθρώπους γιατί τους ήταν εμπόδιο στα σχέδιά τους. Ετρεχαν άνω και κάτω συμμορίες και παραζάλιζαν τους Τούρκους».
Η ψευδοεπανάσταση του Ιλιντεν (Ημέρα του Προφήτη Ηλία) έγινε το 1903 με όραμα τη «Μεγάλη Βουλγαρία» που θα περιελάμβανε όλο τον Ελληνισμό της Μακεδονίας. Από το 1944 χρησιμοποιείται ως σύμβολο από το τεχνητό «μακεδονικό έθνος» που κατασκεύασε ο Τίτο.
Την απορρίπτουμε, όπως απορρίπτουμε κάθε σύνθετη ονομασία. Και η Ανω και η Νέα «Μακεδονία» προσβάλλουν τον Ελληνισμό.
*Πολιτικός επιστήμων

Powered by WPeMatico