ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ – ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ (Της Κατερίνας Ντάση Εκπαιδευτικός – συγγραφέας)

Παράγοντας ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και αποτελεσματικής λειτουργίας της αυτοδιοίκησης.

Η Ελλάδα του 2019 τρέχει με την ταχύτητα της τεχνολογίας, ενώ η  ηλεκτρονική διακυβέρνηση καταλαμβάνει συνεχώς μεγαλύτερη και καλύτερη θέση όπως θα έπρεπε να συμβαίνει  εδώ και χρόνια, ενώ πρέπει να πούμε  ότι η ελληνική κοινωνία πρόθυμα ανταποκρίνεται στην ψηφιακή τεχνολογία.

Η πιο απλή θαυματουργή συσκευή που είναι το  κινητό  έχει βρεθεί στα χέρια όλων των Ελλήνων πλην ελαχίστων συμπολιτών μας κυρίως μεγάλης ηλικίας, ως ένα χρηστικό εργαλείο που τείνει να γίνεται άκρως εθιστικό κυρίως στη νέα γενιά όπου αποτελεί για εκείνη μέσο επικοινωνίας και ψυχαγωγίας.

Και ενώ η τεχνολογία  έχει κυριεύσει την ζωή μας  η ηλεκτρονική διακυβέρνηση  στην  δημόσια διοίκηση,  τον ιδιωτικό τομέα και τις επιχειρήσεις  έχει επιφέρει μεγάλες αλλαγές στην αγορά εργασίας, στον τρόπο εργασίας, στην  εξυπηρέτηση των πολιτών, στην ταχύτερη ανάπτυξη ιδιωτικής πρωτοβουλίας και βέβαια  η κοινωνία απαγκιστρώνεται από πολλές στρεβλώσεις του παρελθόντος όπως πελατειακές σχέσεις, μικροπολιτική, αδιαφάνεια κ.λ.π.

Παρόλα όμως τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση, χρειάζεται ακόμα πολλή δουλειά και προσπάθεια ώστε να δούμε μέσα από την τεχνολογία το Μέλλον μας τόσο ως χώρα όσο και ως τοπική κοινωνία.

Όταν για παράδειγμα μιλάμε για την τοπική οικονομία μιας περιοχής που στηρίζεται στον τουρισμό  και τονίζουμε πώς θα προωθήσουμε το τουριστικό προϊόν, για  να γίνει ανταγωνιστικό, εδώ πρέπει να πούμε ότι είναι ανάγκη στον σχεδιασμό προώθησης να συμπεριληφθεί κύρια η χρήση της τεχνολογίας, εννοώντας ότι ένας δήμος πρέπει να είναι ψηφιακός.

Αναφερόμενη σε έναν κατεξοχήν τουριστικό Δήμο,  όπως είναι ο Δήμος Πάργας , γίνεται  αντιληπτό σε όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό   ότι το τουριστικό προϊόν με την βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας μπορεί να αποκτήσει υψηλή θέση στην παγκόσμια αγορά όταν προωθηθεί κατάλληλα και ακολουθηθεί η ενδεδειγμένη ψηφιακή στρατηγική, η οποία  θα συμβάλει στην τουριστική ανάπτυξη που θα μεταφραστεί και σε ανάπτυξη της περιοχής και της ζωής των κατοίκων.

Ο τουρισμός είναι μια σημαντική βιομηχανία ιδιαίτερα ευαίσθητη και κινείται σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς επηρεάζεται από πολλά διεθνή γεγονότα άρα όσες τοπικές οικονομίες στηρίζονται στον τουρισμό οφείλουν να έχουν ευρύτητα στην παγκόσμια αγορά.

Το διαδίκτυο  ως εργαλείο έχει επιταχύνει την ενημέρωση όλο και μεγαλύτερων ομάδων πληθυσμών που παλαιότερα δεν μπορούσαν να έχουν την  πληροφόρηση αγοράς των  τουριστικών προϊόντων. Ο ηλεκτρονικός τουρισμός είναι γεγονός ότι  προσφέρει ενημέρωση στον υποψήφιο τουρίστα άμεσα και μπορεί να αναζητήσει, να επιλέξει, να συγκρίνει οποιαδήποτε τουριστική υπηρεσία επιθυμεί. Για παράδειγμα με τη βοήθεια της τεχνολογίας μπορεί  να επιλέξει την αεροπορική εταιρία,  τα χαρακτηριστικά καταλύματος κ.α.

Η ψηφιακή αυτοδιοίκηση   

Καθημερινά σε κάθε Δήμο και στις υπηρεσίες του συρρέει κόσμος που έρχεται  αντιμέτωπος  με την τεράστια γραφειοκρατία που ταλαιπωρεί ακόμα την ελληνική δημόσια διοίκηση.

Η εποχή της  τεχνολογίας και της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι πραγματικότητα και την ζούμε καθημερινά.

Όσοι πολίτες  δεν έχουν εκπαιδευτεί στην ψηφιακή τεχνολογία  ή αρνούνται να την αποδεχθούν βρίσκονται αντιμέτωποι με πολλές δυσκολίες και  νιώθουν ανεπαρκείς στην χρήση της τεχνολογίας.

Οι ταχύτατοι αυτοί εξειδικευμένοι  τεχνολογικοί ρυθμοί  μπήκαν στην ζωή μας για τα καλά  και μπορεί να τρομάζει μεγάλη μερίδα του πληθυσμού,  εντούτοις μας εξυπηρετούν δε στην καθημερινότητά μας και στην αποτελεσματικότητα της διοίκησης, με τελικό αποδέκτη την εξυπηρέτηση του πολίτη.

Για την αποτελεσματική και χρηστή διοίκηση απαιτείται εκπαίδευση του προσωπικού που στελεχώνουν κάθε δήμο και γενικότερα κάθε υπηρεσία  με γνώσεις που  συνεχώς πρέπει να ανανεώνονται με επιμορφώσεις, διότι όλα κινούνται πολύ γρήγορα και προστίθενται διαρκώς νέα γνωστικά πεδία.

Η αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορεί να αναπτύξει πολλές δυνατότητες

  • διαχείριση των υδάτινων πόρων,
  • διαχείριση των απορριμμάτων,
  • διαχείριση της κυκλοφορίας,
  • εξοικονόμηση της ενέργειας,
  • ανάδειξη των αρχαιολογικών και πολιτιστικών μνημείων και οικοσυστημάτων,
  • μέτρηση περιβαλλοντικών δεδομένων,
  • μέτρηση ποιότητας νερού
  • συλλογή δεδομένων οικονομικής φύσεως ( δημογραφικά, κοινωνικά, πολεοδομικά)  δημιουργώντας έναν ενημερωμένο πίνακα στοιχείων για την τοπική κοινωνία που θα χρησιμοποιηθούν για άμεσες λύσεις,
  • διάχυση της γνώσης αυτής σε όλους τους πολίτες μπορεί να τους αφυπνίσει, να αντιληφθούν την κρισιμότητα προβλημάτων που δηλώνονται με ποσοτικούς δείκτες αλλά και ποιοτικούς και να ενεργοποιηθούν για το ίδιο τους το όφελος.

Από όσα αναφέρθηκαν  καταλαβαίνει κανείς ότι ένα στοίχημα που βάζουν αυτές οι αυτοδιοικητικές  εκλογές είναι και το όραμα που έχουν οι υποψήφιοι Δήμαρχοι και οι  δημοτικοί συνδυασμοί γενικότερα, που θα οδηγήσει στον   μετασχηματισμό  του τόπου τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας και ο Δήμος να είναι ο βασικός ψηφιακός  πυλώνας που θα εξυπηρετήσει καλύτερα τον πολίτη και τους επισκέπτες, θα αυξήσει την ανταγωνιστικότητα, την οικονομία και την συμμετοχικότητα των πολιτών  στην τοπική διοίκηση.

Γίνεται κατανοητό ότι πλέον οι Δήμοι όλης της χώρας,  και όχι μεμονωμένοι που λάμπουν ως ηλιαχτίδες,   οφείλουν να κινηθούν άμεσα και ψηφιακά, εάν θέλουν να δουν το Μέλλον της τοπικής κοινωνίας με άλλο βλέμμα, προόδου, ανάπτυξης και προοπτικής.

Άρα ένας Δήμος

  • Φροντίζει να παρέχει δωρεάν διαδίκτυο σε όλους τους πολίτες του.
  • Φροντίζει για την εκπαίδευση των πολιτών και την μείωση του αναλφαβητισμού σχετικά με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση,
  • εκπαίδευση της αγγλικής γλώσσας.

Εν κατακλείδι η  τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί με το ψηφιακό μοντέλο που θα υιοθετήσει να  το χρησιμοποιήσει ως εργαλείο για το όφελος του πολίτη, συμβάλλοντας στην  αλλαγή της  νοοτροπίας  των ανθρώπων αλλά και στην αποτελεσματική και χρηστή διοίκηση.

 

Κατερίνα Ντάση  Εκπαιδευτικός –συγγραφέας

Διευθύντρια του 14/θέσιου  7ου Δημ. Σχολείου Άρτας