Βρισκόμαστε στην αρχή του πιο ριζοσπαστικού ψηφιακού μετασχηματισμού της βιομηχανίας τροφίμων από την Πράσινη Επανάσταση. Αισθητήρες και λογισμικά που βοηθούν τους αγρότες να βελτιώσουν την παραγωγή τους, πλατφόρμες καμπάνιας crowdfunding, μεγάλα δεδομένα και εφαρμογές που επιτρέπουν στους καταναλωτές να κάνουν πιο ενημερωμένες επιλογές σχετικά με το πώς παράγονται, διανέμονται, πωλούνται και καταναλώνονται τα τρόφιμα, αλλάζουν τον τρόπο διατροφής μας.

Στη διασταύρωση μεταξύ τροφίμων και τεχνολογίας για τη βελτίωση της γεωργίας, της παραγωγής τροφίμων, της αλυσίδας εφοδιασμού και του καναλιού διανομής, βρίσκεται το FoodTech, ένα οικοσύστημα που αποτελείται από όλους τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και startup που καινοτομούν στα προϊόντα, τη διανομή, το μάρκετινγκ ή το επιχειρηματικό μοντέλο.

Ο τομέας της αγροδιατροφής αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανία στον πλανήτη μας και σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, τα τρόφιμα και η γεωργία αποτελούν περίπου το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ, που εκτιμάται στα 8 τρισεκατομμύρια δολάρια περίπου παγκοσμίως, βάσει του προβλεπόμενου παγκόσμιου ΑΕΠ ύψους 88 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2019. H χρηματοδότηση της τεχνολογίας τροφίμων αυξήθηκε από περίπου 60 εκατομμύρια δολάρια το 2008 σε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια το 2015.

Ωστόσο, παρά τη σταθερή πελατειακή βάση, η βιομηχανία τροφίμων αντιμετωπίζει πρωτοφανείς προκλήσεις όσον αφορά την παραγωγή, τη ζήτηση και τους κανονισμούς που απορρέουν από τις τάσεις των καταναλωτών, καθώς οι απαιτήσεις τους έχουν αλλάξει αρκετά τα τελευταία χρόνια.

Οι ανάγκες των καταναλωτών και το μέλλον της τεχνολογίας τροφίμων

Οι σημερινοί καταναλωτές θέλουν εύκολη πρόσβαση σε θρεπτικά τρόφιμα και είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ένα τίμημα για τις τεχνολογικές καινοτομίες που θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους για άνεση, υγεία και χαμηλό περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Εταιρείες τεχνολογίας διατήρησης τροφίμων, όπως η Apeel Sciences και η Hazel Technologies, πρωτοπορούν στη μείωση των αποβλήτων τροφίμων, βελτιώνοντας παράλληλα την ποιότητα της παραγωγής κατά τη μεταφορά. Αυτό είναι ένα τεράστιο ζήτημα ώριμο για την καινοτομία, καθώς τα απόβλητα τροφίμων πριν από την κατανάλωση αποτελούν το 40% όλων των τροφίμων που έχουν σπαταληθεί στην Η.Π.Α.

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εξελίξεις στη βιομηχανία τροφίμων είναι η εισαγωγή νέων υλικών. Έχετε φανταστεί ποτέ ότι τα τρόφιμα θα μπορούσαν να κατασκευαστούν από ηλεκτρισμό, αέρα ή και νερό; Η φινλανδική εταιρεία Solar Foods παράγει μια πλούσια σε θρεπτικά συστατικά πρωτεΐνη, τη Solein, από αέρα, νερό, ηλεκτρισμό και βακτήρια. Το τελικό προϊόν έχει εμφάνιση και γεύση όπως αλεύρι σίτου, με περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες 50% και 5-10% λιπαρά και 20-25% υδατάνθρακες. Η παραγωγή του δεν απαιτεί καλλιεργήσιμη γη ή άρδευση και δεν περιορίζεται από τις κλιματικές συνθήκες.

Η κούρσα για το καλύτερο εργαστηριακό κρέας

Το καλλιεργημένο ή εργαστηριακό κρέας που προέρχεται από τα κύτταρα των ζώων και όχι από την σφαγή τους, είναι μια από τις αναδυόμενες τεχνολογίες σύμφωνα με το Παγκόσμιο Φόρουμ. Πριν από μερικά χρόνια, η ολλανδική εταιρία Mosa Meat παρουσίασε το πρώτο εργαστηριακά κατασκευασμένο κρέας από κύτταρα αγελάδων. Το βρετανικό startup Higher Steaks χρησιμοποιεί τεχνικές κυτταρικής καλλιέργειας τελευταίας τεχνολογίας, για να δημιουργήσει κρέας από κύτταρα και χρησιμοποιεί 99% λιγότερο έδαφος, 96% λιγότερο νερό, 45% λιγότερη ενέργεια και παράγει έως και 96% λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ενώ ταυτόχρονα έχει τη γεύση συμβατικού κρέατος.

Την προηγούμενη εβδομάδα το ισπανικό startup Novameat παρουσίασε μια τρισδιάστατα εκτυπωμένη φυτική μπριζόλα που μιμείται την υφή και την εμφάνιση μιας πραγματικής. Η μπριζόλα έχει κατασκευαστεί από μπιζέλια, φύκια και χυμό τεύτλων, τα οποία έχουν συμπιεστεί σε λεπτές ίνες για να αναδημιουργήσουν μυϊκό ιστό. Σύμφωνα με την εταιρία, θα είναι διαθέσιμη σε ορισμένα εστιατόρια στην Ισπανία και την Ιταλία φέτος, πριν αυξήσει την παραγωγή της το 2021.

Στο φετινό CES 2020, στο Λας Βέγκας, η αμερικανική εταιρία Impossible Foods, γνωστή για το χορτοφαγικό μπιφτέκι που μοιάζει και έχει τη γεύση κρέατος, αποκάλυψε ένα νέο προϊόν, το χορτοφαγικό χοιρινό κρέας. Το 2016, το Impossible Burger ξεκίνησε να πωλείται σε ένα εστιατόριο της Νέας Υόρκης με μεγάλη επιτυχία με αποτέλεσμα να λάβει χρηματοδότηση από ψηφιακούς γίγαντες όπως η Microsoft και η Google. Τον περασμένο Σεπτέμβριο η εταιρία ανακοίνωσε ότι το μπιφτέκι θα είναι πλέον διαθέσιμο σε επιλεγμένα καταστήματα στην Αμερική.  Το μπιφτέκι αυτό περιέχει πρωτεΐνες σιταριού, λάδι καρύδας και πατάτα, αλλά το μυστικό στοιχείο που του δίνει την αληθοφανή εμφάνιση, μυρωδιά και γεύση, είναι η πλούσια σε σίδηρο μεταλλοπρωτεΐνη αίμη, γνωστή και ως το «αίμα των φυτών», που εντοπίζεται στο κρέας αλλά και στα φυτά.

Η τεχνολογία θα συνεχίσει να διαδραματίζει έναν ολοένα και πιο κρίσιμο ρόλο στον τρόπο παραγωγής των τροφίμων, της συσκευασίας, της παράδοσης, της γεύσης και της μυρωδιάς. Οι επενδύσεις στην τεχνολογία των τροφίμων θα συνεχίσουν να αυξάνονται για να συμβάλουν σε υγιέστερα, πιο βιώσιμα συστήματα διατροφής για τον κόσμο.

ΠΗΓΕΣ: DigitalFoodLab, TechCrunch, EU-Startups