Καθώς τα περιοριστικά μέτρα για την προστασία από τον κορονοϊό χαλαρώνουν σταδιακά σε όλη την Ευρώπη, το ποδήλατο γίνεται ολοένα και πιο απαραίτητο για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, το οποίο -δεδομένης της πανδημίας- χρησιμοποιούν για να αποφύγουν τον συνωστισμό στα μέσα μαζικής μεταφοράς, φτάνοντας στους καθημερινούς προορισμούς τους με ασφάλεια. Επιπλέον, η ποδηλασία, πέρα απ’ το ότι βοηθά στη διατήρηση της σωματικής ευεξίας ως άσκηση, μας εξασφαλίζει απόλυτα οικολογικές διαδρομές που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Μέτρα ενίσχυσης των οικολογικών μετακινήσεων από την ΕΕ

Σε συνέντευξή του, ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Frans Timmermans δήλωσε ότι η χρήση του ποδηλάτου στις χώρες-μέλη της ΕΕ θα μπορούσε να ενισχυθεί οικονομικά, στο πλαίσιο της χρηματοδότησης και άλλων σχετικών μέτρων που πρόκειται να ληφθούν με σκοπό την προώθηση των εναλλακτικών-οικολογικών μετακινήσεων (ηλεκτρικά αυτοκίνητα/δημόσιες συγκοινωνίες).

Όπως αναφέρεται και σε σχετικό άρθρο, δημοσιευμένο στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατιστών (European Cyclist’s Federation), τέτοιες δεσμεύσεις είναι σημαντικές, ιδιαίτερα όταν εκφράζονται από τον αρμόδιο για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Το πακέτο χρηματοδότησης μέτρων για την αστική κινητικότητα υπολογίζεται σε περίπου 20 δισ. ευρώ και θα διατεθεί στα κράτη-μέλη μέσω περιφερειακών κονδυλίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος η αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων που σχετίζονται με τη ρύπανση της ατμόσφαιρας και την κλιματική αλλαγή, καθώς και η εξεύρεση λύσεων, σε αυτούς τους τομείς, για την εξασφάλιση της ευημερίας των πολιτών.

Αύξηση στις αγορές-επισκευές ποδηλάτων στην Ευρώπη

Σε μια προσπάθεια προσφοράς κινήτρων για συχνότερη χρήση του ποδηλάτου εν μέσω κορονοϊού, η γαλλική κυβέρνηση δίνει το οικονομικό βοήθημα των 50 ευρώ σε κάθε πολίτη που επισκευάζει το ποδήλατό του (προκειμένου να το χρησιμοποιήσει ξανά). Όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα του Euronews, στη Μεγάλη Βρετανία παρατηρείται σημαντική αύξηση στις πωλήσεις και στις επισκευές ποδηλάτων κατά την περίοδο που διανύουμε. Στο Λονδίνο, μάλιστα, προστέθηκαν επιπλέον ποδηλατικές λωρίδες έκτασης 30 χιλιομέτρων στο ήδη υπάρχον δίκτυο (160 χιλιόμετρα).

Αλλά και στις Βρυξέλλες, η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου είναι ορατή στους δρόμους, αναφέρει ο Jean-Philippe Beckers, που επισκευάζει ποδήλατα στην πόλη. «Πρέπει να προσέχεις όταν φτάνεις στις διασταυρώσεις, γιατί τώρα υπάρχουν περισσότεροι ποδηλάτες στους δρόμους», λέει ο ίδιος στο σχετικό άρθρο του Euronews, προσθέτοντας πως στο εργαστήριο που δουλεύει γίνονται περίπου 10 με 15 επισκευές ποδηλάτων κάθε απόγευμα.

Φωτό: AP/Γιώργος Καραχάλης

Και η Ελλάδα στηρίζει το ποδήλατο

Μια καινούρια εποχή για το ποδήλατο και τους ποδηλάτες φαίνεται πως έρχεται και στην Ελλάδα. Την περασμένη Τετάρτη, 3 Ιουνίου, στο  πλαίσιο των εκδηλώσεων για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ποδηλάτου, τόσο ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης όσο και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης έκαναν λόγο για παροχή κινήτρων ως προς τη χρήση ηλεκτρικών ποδηλάτων και αυτοκινήτων και στη χώρα μας. Ακόμα, ο υπουργός ανακοίνωσε την κατασκευή δύο μεγάλων ποδηλατοδρόμων στην Αθήνα (Γκάζι-Κηφισιά και Κατεχάκη-Ευαγγελισμός, μέσω της Πανεπιστημιούπολης και της Πολυτεχνειούπολης) με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο.

Από την πλευρά του, ο  πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος και δήμαρχός Τρικαίων Δημήτρης Παπαστεργίου αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία «6 για έξω» που αφορά την υλοποίηση δράσεων με στόχο την αναβάθμιση των πόλεων, έτσι ώστε αυτές να εξασφαλίζουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες.

Φωτό: AP/Θανάσης Σταυράκης

«Time for PLAN B»: Εκστρατεία για τη διάδοση της αστικής ποδηλασίας

Αναγνωρίζοντας ότι η ποδηλασία δεν είναι απλώς μια συνήθεια, αλλά ένας τρόπος ζωής για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλον τον κόσμο, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Πόλεις για Ποδήλατο (Cities For Cycling), επίσημο μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατιστών, ανακοινώνει την απαρχή μιας εκστρατείας που αποσκοπεί στην ανάπτυξη της αστικής ποδηλασίας στην Ελλάδα.

Με μια σειρά από ποικίλες δράσεις, η πρωτοβουλία με τον τίτλο «Time for Plan B» υλοποιείται με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού γύρω από τα οφέλη που σχετίζονται με τη συστηματικότερη χρήση του ποδηλάτου στις πόλεις, ιδιαίτερα στις δύσκολες ημέρες που διανύουμε.

Φωτό:

«Το ποδήλατο είναι το “PLAN B” στη σύγχρονη καθημερινότητα για να πετύχουμε έναν βιώσιμο τρόπο ζωής. Χρησιμοποιώντας το ως μέσο μετακίνησης κρατάμε τις αναγκαίες αποστάσεις ασφαλείας για εμάς και τους γύρω μας, εξοικονομούμε χρήματα χωρίς κατανάλωση καυσίμων, βελτιώνουμε τη φυσική μας κατάσταση και φροντίζουμε για το περιβάλλον μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων», επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση ο Σπύρος Παπαγεωργίου, διευθυντής Ανάπτυξης της ΜΚΟ Πόλεις για Ποδήλατο.

Πέρα από την ενημέρωση των πολιτών, οι αρμόδιοι για την εκστρατεία στοχεύουν επίσης στην υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων:

  • για την έμπρακτη συμμετοχή των επιχειρήσεων στη δημιουργία υποδομών που ενισχύουν τη χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης των υπαλλήλων τους, μέσω της ευρωπαϊκής πιστοποίησης Cycle Friendly Employer (CFE),
  • για τη συνεργασία με Δήμους και Περιφέρειες με σκοπό τη δημιουργία προγραμμάτων που ενισχύουν την αστική ποδηλασία,
  • για την εκπαίδευση των νέων ως προς τη σωστή χρήση του ποδηλάτου, όχι μόνο ως μέσου άθλησης και ψυχαγωγίας, αλλά και ως μέσου μετακίνησης φιλικού προς το περιβάλλον.
Φωτό: AP/Άγγελος Μπαράι

Η εκστρατεία «Time for Plan B» θα ξεκινήσει το καλοκαίρι με διετή ορίζοντα δράσεων, οι οποίες θα υλοποιηθούν τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και σε μικρότερες πόλεις της περιφέρειας. Το αναλυτικό πρόγραμμα των δράσεων της πρωτοβουλίας αναμένεται να ανακοινωθεί τον Ιούλιο του 2020.


Επιμέλεια κειμένου: Μπέττυ Σαβούρδου

Πηγές: ΕΡΤ/ Euronews/ Reuters/ European Cyclist’s Federation/

Φωτογραφίες: Associated Press/

www.ert.gr