Μετά το μπαράζ παραβιάσεων μαχητικών της Τουρκικής Αεροπορίας στον Εθνικό Εναέριο Χώρο και το FIR Αθηνών τις τελευταίες 48 ώρες, η κατάσταση παραμένει τεταμένη λόγω των τουρκικών ναυτικών γυμνασίων στην περιοχή του Καστελόριζου μέχρι την Παρασκευή.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η τακτική κατάσταση διαμορφώνεται ως αυτή την ώρα με επίκεντρο την ευρύτερη θαλάσσια περιοχή στην οποία επιχείρησε οργανικό ελικόπτερο S-70 που απονειώθηκε το μεσημέρι από την φρεγάτα Gelibolu (F-493). Αποστολή του ελικοπτέρου φαίνεται ότι ήταν ανθυποβρυχιακή έρευνα καθώς είναι σαφές ότι η τουρκική πλευρά ανησυχεί ιδιαίτερα για κινήσεις υποβρυχίων του ΠΝ τα οποία υπάρχουν ενδείξεις πως επιχειρούν εκεί, επιτηρώντας αφανώς τις μονάδες του τουρκικού Στόλου.

Εφόσον ισχύει κάτι τέτοιο, πρόκειται για ανεπιθύμητη παρουσία για τα τουρκικά πλοία, καθόσον αυτή παραμένει αφανώς γύρω τους και προκαλεί “ανασφάλεια”, καθώς όχι μόνο είναι σε θέση να τα παρακολουθεί ανά πάσα στιγμή αλλά γιατί μπορεί και να τα στοχοποιήσει. Κάτι που οποιοσδήποτε τακτικός διοικητής μονάδας επιφανείας δεν μπορεί να αγνοήσει στην περιοχή που επιχειρεί.

Στην προκειμένη περίπτωση, η φρεγάτα Gelibolu πλέει εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας αλλά σε διεθνή ύδατα ανατολικά από το Καστελόριζο, συνεχίζοντας να εκτελεί έρευνα για πιθανή υποβρυχιακή απειλή. Η δραστηριότητα των τουρκικών μονάδων επιφανείας σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κορυφώνεται κατά τις νυχτερινές ώρες, όπως αποκαλύπτει η διαρκής παρακολούθηση από μονάδες και μέσα του ΠΝ.

Σημειώνεται πως το Τουρκικό Ναυτικό έχει αποστείλει επίσης δύο υποβρύχια νότια της Κρήτης και νοτιοανατολικά, στο όριο σχεδόν ελληνικής και κυπριακής υφαλοκρηπίδας ενώ έχει δεσμευθεί ακόμη μια περιοχή πιο νότια, κοντά στο τεμάχιο που δραστηριοποιείται η Exxon Mobil.

Η ανησυχία των Τούρκων για τις ελληνικές κινήσεις υποβρυχίων αποτυπώνεται και στην δραστηριότητα δύο ΑΦΝΣ τύπου CN-235, τα οποία εχθές πραγματοποίησαν 17 παραβιάσεις, ενώ πετούσαν στην ευρύτερη περιοχή του Καστελόριζου μέχρι το όριο του FIR Λευκωσίας.

Οι πτήσεις αυτές προφανώς είχαν ως επίκεντρο την ανθυποβρυχιακή έρευνα πέρα από την συνήθη επιτήρηση επιφανείας και την ηλεκτρονική παρακολούθηση, σε μια προσπάθεια να εντοπιστούν τα υποβρύχια του ΠΝ. Και αυτό διότι τα υποβρύχια του Στόλου λειτουργούν σε ανεξάρτητο πλαίσιο, αναλαμβάνοντας τομείς επιθετικής περιπολίας – επιτήρησης με στόχο το ναυτικό αποκλεισμό στρατηγικών περιοχών, καθιστώντας, εφόσον διαταχθούν, σε περίοδο επιχειρήσεων απαγορευτική την πρόσβαση σε εχθρικά πλοία. Η παρουσία τους παραμένει εντελώς άγνωστη στον αντίπαλο που πρακτικά εικάζει σε ποια σημεία μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με τα υποβρύχια του ΠΝ.

Πάντως σε αντίθεση με τις προηγούμενες ημέρες, σήμερα η τουρκική αεροπορική δραστηριότητα ήταν εξαιρετικά ασθενική καθόσον δεν υπήρξαν σχηματισμοί μαχητικών που πέταξαν στο Αιγαίο. Αντιθέτως εχθές 28 Αυγούστου, συνολικά 7 ζεύγη μαχητικών F-16, μαζί με δύο CN-235 πραγματοποίησαν 19 παραβάσεις του FIR Αθηνών σε Βορειοανατολικό, Κεντρικό και Νοτιοανατολικό Αιγαίο.

Τέσσερις εκ των ανωτέρω παραβιάσεων ήταν οι υπερπτήσεις που πραγματοποίησαν τουρκικά F16 στις 13.31 στις νησίδες Παναγιά και Οινούσσες στα 26.500 πόδια, και πάλι στις Οινούσσες στα 22.000 πόδια και τέλος, άνωθεν βορειοανατολικού άκρου Χίου στα 20.000 πόδια.

Εντυπωσιακός ήταν ο αριθμός των παραβιάσεων, που εκτοξεύθηκε στις 56. Εξ αυτών, οι 39 έγιναν από μαχητικά F-16 (6 από αυτά ήταν οπλισμένα) ενώ οι υπόλοιπες 17 παραβιάσεις έγιναν από τα ΑΦΝΣ τύπου CN-235.

Επιπλέον πραγματοποιήθηκαν 5 εμπλοκές μεταξύ τουρκικών μαχητικών και μαχητικών της ΠΑ ενώ τα ανωτέρω μαχητικά και ΑΦΝΣ αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κατά πάγια πρακτική.

 

 

Δούρειος Ίππος