Η κατασκευαστική δραστηριότητα την δεκαετία 2010-2020 είχε μεγάλες διακυμάνσεις. Τα δημόσια έργα κλήθηκαν να αναπληρώσουν το κενό που άφησε η κατάρρευση της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας.

Οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι και τα μεγάλα έργα στο σιδηρόδρομο αποτέλεσαν μονόδρομο για τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας που είδαν σε αυτά τα έργα ευκαιρίες και επιχειρηματική δραστηριότητα.

Η άλλη όψη του νομίσματος ήταν οι μεγάλες κατασκευαστικές αποτυχίες της δεκαετίας αυτής. Έργα που εξαγγέλθηκαν άλλα δεν ξεκίνησαν ποτε, αιώνιοι διαγωνισμοί, έργα που ξεκίνησαν αλλά δεν τελείωσαν. Η Ελλάδα είναι η χώρα της μακέτας; Όχι, αλλά είναι η χώρα που πρέπει να έχεις ιώβεια υπομονή για να δεις ένα έργο να ολοκληρώνεται.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι αδιαμφισβήτητα η μεγαλύτερη κατασκευαστική αποτυχία της Ελλάδας τα τελευταία 50 χρόνια. Στην ίδια «περίοπτη» θέση είναι και η σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας. Κορυφαίες αποτυχίες μπορούν να θεωρηθούν οι περιπτώσεις των αξόνων Πάτρα-Πύργος, Άκτιο-Αμβρακία. Στον ίδιο δρόμο βαδίζει και η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας.

Αμβρακία Οδός
10 χρόνια έργα, 15 χιλιόμετρα σε κυκλοφορία, 43 χιλιόμετρα σε επαναδημοπράτηση. Εδώ έχουμε μία αποτυχημένη απόφαση σαλαμοποίησης ενός έργου. Η ιδέα το 2009 ήταν ο άξονας των 48,5χλμ να σπάσει σε 4 εργολαβίες. Χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, οι αρχαιολογικές ανασκαφές.

Το επιστέγασμα ήταν ο ανάδοχος (διαφορετικές εταιρείες του ίδιου ομίλου) που τελικά κατέρρευσε οικονομικά και παρέσυρε το έργο σε επιπρόσθετες καθυστερήσεις. Είναι το έργο που είναι πιο κοντά στην Άρτα με το περίφημο γιοφύρι και την γνωστή ιστορία.

Τελικά μετά από μεγάλες πιέσεις, 9 χρόνια μετά την έναρξη των έργων να δοθούν 15χλμ στην κυκλοφορία. Σήμερα το έργο είναι μπλεγμένο δικαστικά και αναμένουμε εξελίξεις. Όπως και το Πάτρα-Πύργος, δύσκολα θα το δούμε να ολοκληρώνεται πριν το 2024. Είναι σίγουρα μία περίπτωση κατασκευαστικής αποτυχίας.

Συμπέρασμα από τις δύο τελευταίες περιπτώσεις: Η σαλαμοποίηση αντενδείκνυται σε έργα μεγάλου προϋπολογισμού, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα. Το γνωμικό λέει «το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού» αλλά αφού το ξεπεράσαμε και αυτό, ας γίνει μάθημα για μελλοντικές αποφάσεις.

 

 

ypodomes.com

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here