Την ώρα που στην Ήπειρο επικρατεί προβληματισμός σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού μέσω της κατασκευής του Γιάννενα – Κακαβιά, σε ένα άλλο «μέτωπο», αυτό του αυτοκινητόδρομου Ε65, τα εργοτάξια ετοιμάζονται να βάλουν μπροστά!

Αντικείμενό τους θα είναι το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα που θα συνδέσει την Αθήνα με την Εγνατία Οδό και κατ’ επέκταση με την περιοχή μας και τη Δυτική Μακεδονία, διασχίζοντας όλη σχεδόν τη Θεσσαλία. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο και για τους Ηπειρώτες, οι οποίοι θα έχουν στη διάθεσή τους μία εναλλακτική και ασφαλή διαδρομή προς την πρωτεύουσα της χώρας, ενώ αναμένεται να δώσει μεγάλη ώθηση στις μεταφορές από και προς το λιμάνι Ηγουμενίτσας. Τα αναγκαία κονδύλια θα αντληθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησής του Ε65, η οποία έχει ήδη εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πρόκειται να κυρωθεί από τη Βουλή μέσα στον Ιούνιο, οπότε τα έργα, εκτός απροόπτου, θα ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι.

Μικραίνει το ταξίδι!
Τα 181,5 χιλιόμετρα σε μήκος θα φτάσει ο Ε65 όταν ολοκληρωθεί και το βόρειο τμήμα του, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Νίκου Καραγιάννη στην έγκυρη ιστοσελίδα «Ypodomes.com». Θα ξεκινά από τη Λαμία, θα περνά από Δομοκό, Καρδίτσα και Τρίκαλα για να «κουμπώσει» στην Εγνατία Οδό, στην περιοχή του Κηπουρειού Γρεβενών, περίπου 28 χιλιόμετρα μετά το Μέτσοβο. Όταν παραδοθεί ολόκληρο το έργο, το ταξίδι από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μία ώρα και 30 λεπτά, άρα θα είναι περίπου δύο ώρες και ένα τέταρτο μέχρι τα Γιάννενα. Θα μειωθεί δηλαδή μία ολόκληρη ώρα!

Η απόσταση Αθήνα – Μέτσοβο θα πέσει στις τέσσερις ώρες και η μετάβαση βορειότερα, στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση τεσσεράμισι ωρών. Κάπως έτσι, περιοχές με σημαντικό τουριστικό ενδιαφέρον τόσο της Θεσσαλίας όσο και της Ηπείρου, αλλά και της Κεντρικής Ελλάδας θα γίνουν πλέον προσβάσιμες, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια!

Έτοιμο σε τρία χρόνια
Όπως έχει ξαναγράψει ο «Π.Λ.», το βόρειο τμήμα του Ε65 έχει μήκος 70,5 χιλιόμετρα και η δαπάνη για την κατασκευή του ανέρχεται στα 442 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια του έργου, το οποίο έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ, θα είναι τρία χρόνια και, αν δεν υπάρξουν απρόοπτα και οποιαδήποτε καθυστέρηση, θα πρέπει να παραδοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2024.

Σήμερα η συνολική πρόοδος στο βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου είναι 7%, που συμπυκνώνεται στο υποτμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα όπου οι εργασίες έχουν φτάσει στο 25%.

Η διαδρομή περιλαμβάνει δυτικό πέρασμα από την Καλαμπάκα και στη συνέχεια θα περνά ανατολικά της Μύκανης, δυτικά της Θεοτόκου για να καταλήξει 15 χιλιόμετρα δυτικά της πόλης των Γρεβενών όπου θα συναντά με ανισόπεδο κόμβο την Εγνατία Οδό.

Συμβολή στην οικονομία
Αυτονόητη είναι η συμβολή του Ε65 στην ελληνική οικονομία και έχει δύο διαφορετικά επίπεδα. Σύμφωνα με σχετικές μελέτες, κατά τη φάση κατασκευής του βόρειου τμήματος η απασχόληση θα τονωθεί με περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.

Από την άλλη, η μείωση των δαπανών χρήσης μετά την ολοκλήρωση του έργου αναμένεται πως θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγών, αφού ένα μέρος του κόστους των προϊόντων, που αφορά στο κόστος μεταφοράς, θα μειωθεί, ιδιαίτερα για εμπορεύματα που θα κινούνται στον διάδρομο Αττική –Γιάννενα – Λιμάνι Ηγουμενίτσας με κατεύθυνση προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Για τους ίδιους λόγους, και το κόστος των εισαγόμενων προϊόντων αναμένεται να έχει σχετική μείωση, προς όφελος των καταναλωτών.

Γενικότερα οφέλη
Γενικότερα, ο Ε65 θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη σε όλες τις περιοχές τις οποίες θα διασχίσει ή θα συνδέσει. Κατά κύριο λόγο, θα συνδέσει οδικά την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη.

Ειδικά για τη Δυτική Μακεδονία, ενόψει του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη η επίδραση του αυτοκινητόδρομου αναμένεται να είναι τεράστια.

Σύμφωνα πάντα με το «Ypodomes.com», στην περιοχή σχεδιάζεται να υλοποιηθούν πλήθος επενδύσεων στους τομείς της παραγωγής και αποθήκευσης καθαρής ενέργειας, της βιομηχανίας και του εμπορίου της διαχείρισης απορριμμάτων, του τουρισμού, της αγροτικής παραγωγής κτλ..

Τεχνικά στοιχεία
Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του βόρειου τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες, έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτύων και οι αρχαιολογικές έρευνες.

Η νέα χάραξη από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου μειώνει περαιτέρω το κόστος κατασκευής του.
Το βόρειο τμήμα θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, μόλις δύο σήραγγες, 20 γέφυρες, τρεις αμφίπλευρους χώρους στάθμευσης και ανάπαυσης με WC, έξι ανισόπεδους κόμβους και δύο σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών.

Όσο για διόδια, θα λειτουργήσει ένας μετωπικός σταθμός στην Οξύνεια και τρεις πλευρικοί στους Α/Κ Τρικάλων, Καλαμπάκας, Αγιοφύλλου και Καρπερού.

ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here