Εκτός Ταμείου Ανάκαμψης μένει, όπως όλα δείχνουν, σχεδόν το σύνολο των οδικών έργων που προτάθηκαν για χρηματοδότηση από το υπουργείο Υποδομών.

Εξαιρούνται το βόρειο τμήμα του Ε65, το οποίο έχει συνδεθεί με την ενίσχυση της Δυτικής Μακεδονίας στην πορεία απολιγνιτοποίησης, και ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), σχετικά με τον οποίο τονίστηκε στις κοινοτικές αρχές η ανάγκη μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων.

Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται, ωστόσο οι ελπίδες του υπουργείου περιορίζονται στη «διάσωση» κάποιων δευτερευόντων έργων, αλλά και ενός προγράμματος συντήρησης του επαρχιακού οδικού δικτύου.

Η συζήτηση των ελληνικών με τις κοινοτικές αρχές σχετικά με το περιεχόμενο του Ταμείου Ανάκαμψης είναι την περίοδο αυτή μια δυναμική διαδικασία. Ωστόσο, κάποια βασικά σημεία έχουν αρχίσει πλέον να αποκρυσταλλώνονται.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», βασικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν (μεταξύ άλλων) όλα τα οδικά έργα που προτάθηκαν (και) από την Ελλάδα, καθώς ξεκαθαρίστηκε σε όλες τις χώρες ότι αυτά δεν συνάδουν με το πνεύμα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να προσδώσει στη συγκεκριμένη χρηματοδοτική παρέμβαση (και όχι θέμα ωριμότητας ή αναγκαιότητας). Γενικά, πάντως, θεωρείται ότι το ελληνικό πρόγραμμα είναι από τα πιο γερά δομημένα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα; Οτι πιθανότατα τίθενται εκτός Ταμείου Ανάκαμψης μια σειρά από οδικά έργα, όπως:

• Ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά, μήκους 74 χλμ.

• Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης (θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, η πρόταση αφορούσε τη συμμετοχή του Δημοσίου), μήκους 3,8 χλμ.

• Η παράκαμψη Χαλκίδας, μήκους 16,7 χλμ.

• Η υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας.

• Ο οδικός άξονας Δράμας – Αμφίπολης, μήκους 29,5 χλμ.

Αντίθετα, παραμένουν:

• Το βόρειο κομμάτι του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία, μήκους 70,5 χλμ.). Το έργο «διασώθηκε» καθώς παρουσιάστηκε (και) ως σχετιζόμενο με το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης της Δυτικής Μακεδονίας. Πρόσφατα πήρε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να ανατεθεί στην ΤΕΡΝΑ, που έχει αναλάβει τα υπόλοιπα δύο κομμάτια του άξονα. Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και μετά θα ενταχθεί ως προς τη λειτουργία του στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης της Κεντρικής Οδού (όπως και το υπό κατασκευή σήμερα νότιο τμήμα, Λαμία – Ξυνιάδα).

• Ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης. Η χρηματοδότηση του Ταμείου αφορά το κομμάτι που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης (Κίσσαμος – Χερσόνησος). Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει πρόσφατα στη Βουλή ο υπουργός Κώστας Καραμανλής, ο συνολικός προϋπολογισμός του ΒΟΑΚ (μαζί με το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, που θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, και Νεάπολη – Σητεία, που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο) υπολογίζεται στο 1,5 δισ. ευρώ. Η συνολική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι 800 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 200 εκατ. ευρώ θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το έργο διασώθηκε καθώς οι ελληνικές αρχές προέταξαν τον μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και την υποκατάσταση του υφιστάμενου δρόμου (δεν δημιουργείται, δηλαδή, νέα ροή).

Αποχαιρετώντας το έργο «Ιωάννινα-Κακαβιά»

Τα κάθε άλλο παρά θετικά μηνύματα που καταφτάνουν, δεν πρέπει να έχουν αιφνιδιάσει την Περιφέρεια Ηπείρου. Μία από τις τελευταίες δηλώσεις του περιφερειάρχη Αλέκου Καχριμάνη ήταν ότι «οι Ευρωπαίοι είναι δύσκολοι στα έργα υποδομής». Και το ερώτημα πια είναι αν υπάρχει «σχέδιο Β», ή πιο συγκεκριμένα, αν προϋπήρχε κάποιο σχέδιο για την υλοποίηση του οδικού άξονα. Πριν προκύψει δηλαδή το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το έργο «Ιωάννινα-Κακαβιά» το έχει «χρεωμένο» η Περιφέρεια Ηπείρου κι όχι το υπουργείο Υποδομών, παρότι πρόκειται για ένα οδικό έργο με προϋπολογισμό άνω των 400 εκατ. ευρώ. Κι αυτό επειδή πέρσι, τέτοια εποχή, το είχε ζητήσει η ίδια η Περιφέρεια, με το υπουργείο να παραχωρεί την αρμοδιότητα και να «αποδεσμεύεται» από το έργο. Τι σκοπό είχε η Περιφέρεια Ηπείρου; Και κυρίως πώς σκόπευε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση;

Σε ευρεία σύσκεψη όλων των εμπλεκόμενων φορέων που είχε γίνει πέρσι στο γραφείο του Προέδρου της Βουλής (!), είχε αποφασιστεί το έργο να γίνει με σύμβαση παραχώρησης ως επέκταση της Ιόνιας οδού και με συνδρομή ύψους 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Ηπείρου μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Ήπειρος 2014-2020». Περισσότερες λεπτομέρειες για το σχέδιο αυτό δεν παρουσιάστηκαν ποτέ.

Όλα αυτά βέβαια πριν την πανδημία και τη διάθεση εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, και με την προϋπόθεση ολοκληρωμένων μελετών που δεν υπάρχουν ακόμη για το δεύτερο τμήμα του οδικού άξονα, από Καλπάκι μέχρι Κακαβιά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here