Η ισχύς εν τη ενώσει» λέει το ρητό κι αυτό ταιριάζει απόλυτα στην περίπτωση της λεγόμενης Αδριατικής Οδού, του οδικού άξονα που θα συνδέει την Καλαμάτα με την Τεργέστη της Ιταλίας διασχίζοντας όλη τη Δυτική Ελλάδα και άλλες πέντε χώρες.

Πρόκειται για έργο μεγαλόπνοο, με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας, καθώς η ολοκλήρωσή του προϋποθέτει την κατασκευή του πολυσυζητημένου βόρειου τμήματος της Ιόνιας Οδού, από τα Γιάννενα ως την Κακαβιά αλλά και του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα.

Για τη διεκδίκησή του λοιπόν οι Περιφέρειες Ηπείρου, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας δηλώνουν έτοιμες να ενώσουν δυνάμεις, με τους Περιφερειάρχες Αλέκο Καχριμάνη, Παναγιώτη Νίκα και Νεκτάριο Φαρμάκη, αντίστοιχα, να επισημαίνουν σε τοποθετήσεις τους τη σημασία του συγκεκριμένου οδικού άξονα.

Πρόκειται για μία πρωτοβουλία της εφημερίδας «Ελευθερία» Καλαμάτας, η οποία επιδιώκει να αναδειχθεί ο καίριος ρόλος της Αδριατικής Οδού για την ανάπτυξη ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδας και να προωθηθεί η ένταξη σε πρόγραμμα χρηματοδότησης των τμημάτων που υπολείπονται.

Ο Αλέκος Καχριμάνης
«Η συζήτηση που άνοιξε για τα ελληνικά τμήματα του Αδριατικού οδικού άξονα είναι ιδιαίτερα επίκαιρη, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για χρηματοδότηση εμβληματικών και μεγάλων έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης», τονίζει σε δήλωσή του προς την «Ελευθερία» ο Αλέκος Καχριμάνης και συμπληρώνει: «Μπορεί να ζούμε σε διαφορετικές περιοχές και Περιφέρειες, αλλά αν δεν βλέπουμε και δεν ενεργούμε ως να είμαστε σε ένα ενιαίο χώρο, αν δεν συμφωνούμε και δεν σχεδιάζουμε υπερτοπικής σημασίας έργα, είναι σα να χτίζουμε στην άμμο.

Στην προσέγγιση αυτή εντάσσεται και η Μακρο- Περιφέρεια Αδριατικής – Ιονίου, η οποία δημιουργεί ευκαιρίες και προοπτικές βιώσιμης ανάπτυξης σε περιοχές οκτώ χωρών. Ένας από τους τέσσερις στοχευμένους τομείς είναι η συνδεσιμότητά τους, η οποία αποτελεί και τον «θεμέλιο λίθο» για την τουριστική ανάπτυξη, που ενδιαφέρει έντονα την Ήπειρο και την Πελοπόννησο».

Σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, τα τελευταία χρόνια με την κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων στις δύο Περιφέρειες έχουν επέλθει θεαματικές αλλαγές στην οικονομική τους ζωή.

Για να έχουν όμως τη μέγιστη ωφέλεια, απαιτείται η συμπλήρωσή τους. Και αυτό όσον αφορά την Ήπειρο, έχει να κάνει με την ολοκλήρωση του Ε-65 ώστε να συνδεθεί με την Εγνατία Οδό και με την κατάληξη της Ιόνιας Οδού στην Κακαβιά, έργο που, όπως σημειώνει, αποτελεί κοινό τόπο ενδιαφέροντος και για την Πελοπόννησο, η οποία είναι η φυσική κατάληξη του Αδριατικού οδικού άξονα.

«Ένα μεγάλο ρίσκο…»
Ο κ. Καχριμάνης επισημαίνει ότι το τμήμα της Ιόνιας Οδού Ιωάννινα – Κακαβιά, αν και ώριμο μελετητικά, επί πέντε περίπου χρόνια παρέμεινε στα «συρτάρια» του υπουργείου Υποδομών, όμως πλέον βρισκόμαστε μια ανάσα από τη χρηματοδότησή του, καθώς με τη σύμφωνη γνώμη του πρωθυπουργού, το έργο περιλαμβάνεται στην εισήγηση της ελληνικής κυβέρνησης προς το Ταμείο Ανάκαμψης.

Υπενθυμίζει δε ότι η Περιφέρεια Ηπείρου ανέλαβε ένα μεγάλο ρίσκο, καθώς από τον περασμένο Φεβρουάριο ήρθε σε συμφωνία με το υπ. Υποδομών για να αναλάβει την αρμοδιότητά του. Της παραδόθηκαν λοιπόν όλες οι μελέτες, οι οποίες επικαιροποιούνται αυτή την περίοδο, ώστε να είναι όλα έτοιμα, αν δοθεί το «πράσινο φως» από την Ε.Ε., για τη δημοπράτησή του. «Νομίζω ότι η ημέρα αυτή θα είναι μια ημέρα δικαίωσης των προσδοκιών των κατοίκων της Ηπείρου, της Δυτικής Ελλάδος και της Πελοποννήσου», καταλήγει.

Ρεαλιστική πρόταση
Για μία ρεαλιστική πρόταση κάνει λόγο ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας. Όπως αναφέρει, «ιστορικά η Δυτική Ελλάδα πάντοτε είχε αναφορά προς την Τεργέστη, τη Βενετία και την Άνω Ιταλία.

Ήρθε λοιπόν ο καιρός τώρα με τα χρήματα που διατίθενται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι έξι χώρες να αθροίσουν δυνάμεις, ώστε αυτός ο σπουδαίος διάδρομος, παλιότερα θαλάσσιος, σήμερα να γίνει και οδικός, στεριανός άξονας».

Ο κ. Νίκας χαρακτηρίζει απολύτως εφικτή την πρόταση η οποία έγινε από το Επιμελητήριο Ιωαννίνων, δηλαδή οι έξι χώρες τις οποίες θα διαπερνά ο συγκεκριμένου δρόμος, να αθροίσουν δυνάμεις και να κάνουν πρόταση για την Αδριατική Οδό στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Εμείς ως χώρα έχουμε κατασκευάσει το μέρος του άξονα από τα Γιάννενα έως το Αντίρριο και στη συνέχεια φαίνεται ότι θα κατασκευαστεί και μέχρι τον Πύργο. Από τον Πύργο όμως μέχρι την Τσακώνα και από τα Γιάννενα μέχρι την Κακαβιά δεν υπάρχει κάτι το συγκεκριμένο μέχρι τώρα, για να μην πω ότι δεν υπάρχει φως.

Από κει και πέρα η μόνη χώρα στην οποία πρέπει να παρασχεθεί βοήθεια σε σημαντικό βαθμό είναι η Αλβανία», τονίζει ο Περιφερειάρχης και δίνει το σύνθημα αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Πρέπει να δημιουργηθεί και ο δυτικός άξονας. Είναι μία πρόταση οραματική και ρεαλιστική συγχρόνως, καθώς υπάρχουν πόροι που απαιτούνται για να πραγματοποιηθεί. Για αυτό πρέπει να συστρατευτούμε όλοι προς αυτή την προσπάθεια».

Δρόμος εξωστρέφειας
Στο ίδιο μήκος κύματος με τους συναδέλφους του και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης. Όπως επισημαίνει μιλώντας στην «Ελευθερία» Καλαμάτας, «η Αδριατική Οδός που θα ξεκινάει από την Τεργέστη και θα φτάνει μέχρι την Καλαμάτα, αποτελεί ένα έργο που φιλοδοξεί να εξυπηρετήσει τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων και ένα έργο που, όποιος κοιτάξει λίγο πιο… πλατιά τον χάρτη, θα καταλάβει αμέσως τη σημασία που θα έχει για τη χώρα μας και ιδιαίτερα για τον δυτικό άξονά της.

Είναι προφανές λοιπόν ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να προτάξει την κατασκευή των ελληνικών τμημάτων του «μπλε διαδρόμου» επιδιώκοντας τη μέγιστη δυνατή εξωστρέφεια, αλλά και την ισόρροπη ανάπτυξη των δύο κάθετων αξόνων της χώρας».

Ο κ. Φαρμάκης υπενθυμίζει ότι τα δύο ελληνικά τμήματα που πρέπει να κατασκευαστούν, είναι η προέκταση της Ιόνιας Οδού προς την Κακαβιά, αλλά και ο δρόμος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, για τον οποίο σημειώνει ότι είναι ένα έργο που θα έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί προ πολλού. Κυρίως γιατί αποτελεί μία καρμανιόλα που αντί για ανάπτυξη, φέρνει μόνο δάκρυ και πόνο.

Πνοή στη Δυτ. Ελλάδα!
Δηλώσεις σχετικές με τον Αδριατικό άξονα και συγκεκριμένα για το τμήμα του από Πάτρα μέχρι Πύργο, έκανε χθες και ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας. Όπως είπε, «ο δρόμος Πατρών – Πύργου θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια.

Κόλλησε λόγω της αχαρακτήριστης απόφασης του ΣΥΡΙΖΑ να κάνει κατάτμηση του έργου. Καταφέραμε, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να το ξεκολλήσουμε. Έχει βρεθεί η χρηματοδότηση και θα γίνει».

Σύμφωνα με τον κ. Πέτσα, «το συγκεκριμένο έργο θα δώσει μεγάλη πνοή στη Δυτική Ελλάδα, όχι μόνο στην Ηλεία και στην Αχαΐα. Πλέον θα υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης όλης της Δυτικής Ελλάδας. Γιατί και ο νέος δρόμος μέχρι τα Ιωάννινα είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για όλη την περιοχή της Πάτρας, που είναι μητροπολιτικό κέντρο και βλέπει τις αποστάσεις ξαφνικά να εκμηδενίζονται».

 

ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here