Εδώ και μερικούς μήνες και ανά διαστήματα επανέρχεται στην επικαιρότητα η υπόθεση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου. Αφορμή αποτέλεσε η αποκάλυψη ότι έχουν εγκριθεί μετά από αίτημα του ΟΣΕ 7,5 εκατομμύρια από την Κοινότητα για την επικαιροποίηση της μελέτης όμως τα συναρμόδια υπουργεία –Ανάπτυξης και Υποδομών- δεν διαθέτουν το υπόλοιπο 50% ώστε να γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού.

Το πρόγραμμα από το οποίο εγκρίθηκαν τα κοινοτικά κονδύλια ολοκληρώνεται στο τέλος του 2023 και όσοι πόροι δεν έχουν απορροφηθεί μέχρι τότε θα επιστραφούν. Το πιθανότερο με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα είναι ότι το κονδύλι για την μελέτη της Ηπείρου θα έχει αυτή την τύχη. Το χειρότερο είναι ότι με μια τέτοια εξέλιξη κλείνει οριστικά κάθε πιθανότητα μελλοντικής χρηματοδότησης για την μελέτη.

Ξεκάθαροι ευρωπαικοί κανόνες..

Όταν ένα έργο- μελέτη εγκρίνεται προς χρηματοδότηση και δεν υλοποιείται δεν μπορεί να υποβληθεί εκ νέου.. Τουλάχιστον για αρκετά χρόνια.

Αυτό είναι το χειρότερο σενάριο με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα.

Το λιγότερο χειρότερο είναι να αποφασιστεί η διάθεση των 7,5 εκατομμυρίων κάτω από την πίεση που θα δημιουργηθεί εν όψει και εκλογών και να γίνει ο διαγωνισμός για την επικαιροποίηση της μελέτης. Είναι εξαιρετικά δύσκολα να ολοκληρωθεί μια τέτοια διαδικασία ως το τέλος του 2023.

Πέραν αυτού το σημαντικότερο είναι ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, έργο ακριβό σύμφωνα με εκτιμήσεις που έχουν προκύψει, δεν αποτελεί προτεραιότητα για το νέο ΕΣΠΑ.

Ήδη τα σιδηροδρομικά έργα που θα χρηματοδοτηθούν στα επόμενα χρόνια –ουσιαστικά μέχρι το 2030- σχεδόν έχουν οριστικοποιηθεί από τα συναρμόδια υπουργεία καθώς παρουσιάζουν υψηλή ωριμότητα.

Για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 έχει προβλεφθεί η δημοπράτηση νέων σημαντικών έργων που συμπληρώνουν ή αναβαθμίζουν το δίκτυο. Οι πιο σημαντικοί από αυτούς σε επίπεδο νέων έργων είναι η αναβάθμιση της υποδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη, ύψους 120 εκατ. ευρώ, και η ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.

Με το πρώτο έργο θα επιτραπεί στα τρένα να αναπτύσσουν αρκετά μεγαλύτερες ταχύτητες, ενώ με το δεύτερο θα μπορεί να συνδεθεί το ελληνικό με το βουλγαρικό σιδηροδρομικό ηλεκτροκίνητο δίκτυο.

Παράλληλα, τόσο τα έργα ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Αίγιο, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα, Λάρισα-Βόλος, Β’ φάση Κεντρικού Σταθμού Αθηνών και η γραμμή Αίγιο-Ρίο θα ολοκληρωθούν μέσω του ΕΣΠΑ 2021-2027 ως έργα-γέφυρες, δηλαδή έργα που χρηματοδοτούνται από δύο συνεχόμενα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Με τα δεδομένα αυτά για μία ακόμη προγραμματική περίοδο δεν υπάρχει καμία ουσιαστική πρόβλεψη για σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου..

 

epiruspost.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ